Intensywne warsztaty metodyczne: Strategie uczenia się. W poszukiwaniu alternatywy dla metod podawczych

Intensywne warsztaty metodyczne: Strategie uczenia się. W poszukiwaniu alternatywy dla metod podawczych

W obecnym modelu szkoły wielu uczniów nie odnosi sukcesu nie dlatego, że nie mają uzdolnień, ale dlatego, że nie mogą ich wykorzystać, bo w czasie lekcji często muszą wchodzić w rolę biernych odbiorców wiedzy. To właśnie wymóg bierności jest dla wielu uczniów najtrudniejszym wyzwaniem i największą przeszkodą w drodze do sukcesu. W tradycyjnym modelu szkoły zadaniem uczniów jest słuchanie nauczyciela i podążanie za nim, a w domu czytanie tekstów z podręczników i wykonywanie zadań z zeszytów ćwiczeń. Tu dominują zadania receptywne i reproduktywne. I w szkole i w domu nauka polega na reprodukowaniu podanej wiedzy, co negatywnie wpływa na efektywność uczenia się. O tym, że nauka wymaga aktywności uczących się jednostek od stuleci mówili reformatorzy edukacji, a dziś powtarzają to psychologowie i badacze mózgu.

Ponieważ w szkole uczniowie często nie uczą się, jak się uczyć i nie poznają innych metod poza metodami pamięciowymi, nauka w domu często polega na wielokrotnym czytaniu podręcznikowych tekstów. Dla wielu uczniów to strategia nie tylko mało efektywna, ale i najtrudniejsza z możliwych. Dlatego uczniowie często nie widzą w tak zorganizowanej nauce sensu i tracą motywację do pracy. Warto poznać inne, bardziej efektywne, dużo łatwiejsze i przyjemniejsze sposoby uczenia się i zapamiętywania nowych informacji.

Tematyka szkolenia

– Jak odejść od kultury nauczania i przejść do kultury uczenia się?
– Na czym polegają ograniczenia kanału werbalnego?
– Wartość ćwiczeń. Jak odróżniać efektywne zadania, które coś ćwiczą od zadań, które jedynie zabierają czas?
– Praktyczne poznanie różnych strategii uczenia się i odniesienie ich do celów z wybranych podstaw programowych,
– Zasady funkcjonowania pamięci. Co ułatwia, a co utrudnia zapamiętywanie?

Warsztaty prowadzą:

dr Marzena Żylińska – zajmuje się metodyką i neurodydaktyką. Przez wiele lat kształciła przyszłych nauczycieli, a także prowadziła i prowadzi szkolenia dla nauczycieli. Współinicjatorka i założycielka inicjatywy Budząca Się Szkoła, wykładowca na kierunku Neurodydaktyka w WSB. Autorka wielu artykułów i książek „Między podręcznikiem a internetem” i „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi”.

Ola Żylińska – Absolwentka Wydziału Filologicznego UG w zakresie nauczania języka angielskiego, absolwentka Birkbeck College Uniwersytetu Londyńskiego w zakresie komunikacji interkulturowej. Wspiera działalność Budzącej się Szkoły, interesuje się przede wszystkim nowoczesnymi metodami uczenia się.

Dla kogo?
Warsztaty adresowane są do nauczycieli wszystkich przedmiotów, pracujących na różnych poziomach edukacji poza przedszkolem (omawiane strategie wymagają sprawności czytania i pisania), również do osób pracujących z dorosłymi. Omawiane strategie można wykorzystywać na wszystkich typach lekcji i zajęć, na których zadaniem uczniów / studentów jest opanowanie konkretnej wiedzy i przyswojenie sobie nowych informacji.

Kiedy?
8.09.2018, godz. 10.00 – 18.45 (10 godzin po 45 minut + przerwy)

Ponieważ warsztaty są dłuższe niż normalnie (10 godzin po 45 minut), zaplanowaliśmy godzinną przerwę obiadową. Po zjedzeniu obiadu wspólnie wybierzemy się nad Wisłę na taras widokowy, skąd można podziwiać panoramę Torunia. To jeden z najpiękniejszych widoków świata 🙂

Gdzie?
Sala VIP, Dworzec PKP Toruń Główny

Forma zajęć: warsztaty

Cena warsztatu: 370 zł. za osobę

W cenę warsztatu wliczony został obiad, napoje, przekąski oraz materiały dydaktyczne. Dodatkowo każdy uczestnik warsztatów dostanie najnowszą książkę Wydawnictwa Dobra Literatura, „Kompetencje bez tajemnic” autorstwa Daniela Hunzikera, która oficjalnie ukaże się dopiero po terminie warsztatów.

Hunziker Kompetencje

Po zakończeniu warsztatów uczestnicy dostaną certyfikaty.

Kontakt i bliższe informacje:
kontakt@edukatorium.edu.pl
792 688 020

W przypadku rezygnacji z udziału w warsztatach z przyczyn losowych prosimy o informację 7 dni przed datą warsztatów, co umożliwi nam dokonanie pełnego zwrotu i zwolnienie Państwa rezerwacji innym chętnym. W przypadku gdy rezygnacja nastąpi w terminie późniejszym niż 7 dni przed wydarzeniem, umożliwiamy przeniesienie opłaconej rezerwacji na inną osobę lub przesunięcie rezerwacji na inne warsztaty z naszej oferty.