Polecamy
Nowa książka "Empatia zmienia nas, szkołę, świat."
Właśnie ukazała się nowa – moim zdaniem niezwykle ciekawa i potrzebna książka „Empatia zmienia nas, szkołę, świat. Scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli. Jej autorkami są Joanna Berendt, Paulina Orbitowska-Fernandez i Magdalena Sendor. Już sam tytuł pokazuje, że książka jest praktycznym narzędziem, które...
"Nowa Szkoła" - czyli o tym kiedy uczniowie uczą się lepiej i więcej?
Czy uczniowie mogą decydować o tym, czy ocena zostanie wstawiona do dziennika?
"Mogą" - mówi Anna Szulc.
I jak się wtedy uczą? - zapytacie...Alfie Kohn – Mit pracy domowej
„Zawsze tak było i przeżyliśmy”, ten argument jest często używany w kontekście szkoły i zadań domowych. Wszyscy więc widzimy, że to opresyjne rozwiązanie, a jednak wiele osób uważa, że jeśli poprzednim generacjom udało się przeżyć i szkolne zwyczaje ich nie zabiły, to szukanie lepszych rozwiązań…
Pernille Ripp – Uczyć (się) z pasją
Uczyć (się) z pasją” to książka o tym, jak jej autorka przestała być nauczycielką realizującą program, a stała się nauczycielką wspierającą rozwój swoich uczniów. Bo każdy nauczyciel musi sam wybrać, co będzie dla niego główną osią działania i punktem odniesienia; czy będą to ministerialne podstawy…
Michael Schulte-Markwort – Wypalone dzieci
twierdzenie, że wypalenie dotknęło dzieci, powinno nami wszystkimi wstrząsnąć niezależnie od tego, czy sami jesteśmy rodzicami, czy też nie. To nie są dzieci nadwrażliwe, które nie dają rady w obliczu wymagań naszej rzeczywistości – to warunki życia i uczenia się, za które jesteśmy odpowiedzialni…
Rozmowa z G.Hütherem 8.9.14.
Neurobiologia poczyniła w ciągu ostatnich 20 lat ogromne postępy. Dzięki temu wiemy już, że dotychczasowa koncepcja szkoły jest błędna. Rozwój mózgu nie jest zdeterminowany genetycznie, nie mamy programów sterujących jego rozwojem. Dzięki kolejnym badaniom coraz lepiej rozumiemy, że mamy do czynienia z samoorganizującymi się procesami...
Ręką czy z pomocą laptopa? Czy sposób robienia notatek ma wpływ na to, ile zapamiętujemy?
W roku 2014 naukowcy z Uniwersytetu Princeton i Uniwersytetu Kalifornijskiego przeprowadzili eksperymenty, które miały pokazać, czy sposób notowania ma wpływ na zapamiętywanie nowych treści. W tym celu podzielili studentów na dwie grupy. Jedna grupa w czasie wykładu robiła notatki odręcznie, a druga na z pomocą komputera...
Krótkoterminowy urok nagród, czyli o tym, co tracimy stosując oceny
Psycholog z Uniwersytetu Stanforda Mark R. Lepper wykazał, że podejście do każdej aktywności, nawet tej dającej wiele satysfakcji, zmienia się zasadniczo, gdy zostanie ona potraktowana nie jako cel, ale jako środek do osiągnięcia innego celu. Użyta jako cel traci na atrakcyjności i przestaje być postrzegana jako pożądana...
Co zrobić, gdy rodzice się denerwują, dlatego że ich dziecko lubi chodzić do szkoły?
Rozmawiałam dziś ze znajomą nauczycielką, która uczy w klasach 1-3. To zaangażowana i otwarta na innowacyjne rozwiązania osoba, która wie, jak wiele zależy od panujących w klasie relacji. Dlatego bardzo o nie dba. Nie ocenia, nie daje kwiatków ani słoneczek, nie popędza, ale dla swoich uczniów przygotowuje ciekawe, inspirujące zadania, które...
Szkoła oczami uczniów – spektakl uczniów I LO w Zduńskiej Woli
Szkoła widziana oczami uczniów. To spektakl, który trwa około 30 minut i porusza. Bardzo porusza!!! Bardzo bym chciała, żeby obejrzeli go wszyscy rodzice i wszyscy nauczyciele. Bardzo bym chciała, żeby dyrektorzy zaproponowali obejrzenie tego przedstawienia na spotkaniach rad pedagogicznych. Może wtedy łatwiej byłoby nam zrozumieć...
7 uczuć – Marek Koterski a idee Budzącej się Szkoły
Marek Koterski nakręcił film, którego BSS potrzebuje jak grzyby deszczu! „Siedem uczuć” to film o emocjach dzieci, emocjach, z którymi my dorośli pozostawiamy dzieci samym sobie i nie dajemy im żadnego wsparcia. Dotyczy to i tych emocji, które sami wywołujemy, jak i tych, które niesie z sobą życie. Uczucia dzieci są dla nas dorosłych przezroczyste, nie dostrzegamy ich...
dr Mirosław Dąbrowski
„Trzeba pozwolić dzieciom mówić i eksperymentować. Dziecko wszystkiego uczy się, mówiąc ‒ nie tylko języka, także matematyki. Uczy się nie wtedy, kiedy odpowiada na pytania, ale też wtedy, kiedy dyskutuje, gdy coś sobie i innym objaśnia, gdy zadaje pytania, zastanawia się, tłumaczy.”
/dr Mirosław Dąbrowski - dydaktyk matematyki na UW, autor książki „Pozwólmy dzieciom myśleć”/
Alfie Kohn
„Im bardziej to strategia zawodzi, tym bardziej wydaje nam się, że coś jest nie tak z naszym dzieckiem, a nie ze strategią.”
/Alfie Kohn „Wychowanie bez nagród i kar”/
Janusz Korczak
"Nie obchodzi mnie, czy ktoś jest mały czy duży, czy inni mówią, że ładny czy brzydki, mądry czy głupi, nie obchodzi mnie nawet czy dobrze, czy gorzej się uczy, czy lepiej, czy chłopiec czy dziewczynka. Dla mnie miły jest, jeżeli życzliwy dla ludzi, jeżeli nie dokucza. Jeżeli dobry.”
/Janusz Korczak „Prawidła życia”/
Pernille Ripp
„Kiedyś byłam przekonana, że klasę można kontrolować wyłącznie przez system kar i nagród. Teraz wiem, że nie chodzi o kontrolę, lecz wspólnotę, a tej nigdy nie zbudujemy kijem i marchewką. Nagrody odwracają uwagę uczniów i są niewłaściwą motywacją do działania. Poza tym, w każdej klasie...
/Pernille Ripp „Uczyć (się) z pasją”/